Turbosquid CheckMate Pro Kontrol Listesi | Truva Design

Turbosquid CheckMate Pro Kontrol Listesi

Turbosquid CheckMate Pro Kontrol Listesini sizler için tercüme ettik.  Turbosquid platformunda 3d model satışı yapanlar için oldukça faydalı bir yazı olacak. O halde başlayalım.

Turbosquid CheckMate Pro Kontrol Listesi

Bu kontrol listesi, Checkmate Pro sertifikasına sahip olan modeller yayımlama yolunda gereklilikleri belirten Checkmate Pro şartnamesine kapsamlı bir genel bakış olmak üzere tasarlanmıştır. Modelinizi oluştururken nelere dikkat etmeniz gerektiğini ve modelinizi Checkmate Pro onayına sunarken başlıca izlemeniz gereken süreçleri anlatır.

Kontrol listesindeki bağlantı adreslerinin çoğu sizi ilgili Checkmate eğitim sayfalarına yönlendirmektedir. Gereklilikleri daha iyi özümseyebilmek için, Checkmate Pro şartnamesinin tümünü gözden geçirmenizde fayda var.

3D Modelleme için Gereklilikler

Bu 3D modelinizi oluştururken nelere dikkat etmeniz gerektiğini belirtir. Pek çok durumda, önce modeli bildiğiniz şekilde hazırlayıp sonradan şartlara uydurmak isteyebilirsiniz. Ancak, baştan gereklilikleri hesaba katarak çalışmak, sonradan sıkıntı çekmemeniz adına, daima avantajlıdır.

  • Modeliniz herhangi bir hata vermeden açılmalı. Eksik dokular(texture) ve birtakım özel plugin’lerden kaynaklı hatalar olmamalı.
  • Gerçek dünya ölçeğine ait (real-world scale) herhangi bir ölçü biriminde hazırlanmış olmalı.
  • Sadece üçgen poligon veya dörtgen poligonlardan oluşmuş bir model (Only quads and tris) olmalı. Çokgen poligonlar olmamalı. Üçgen poligonlar da mümkün olduğunca az kullanılmalı. Dörtgen poligonlar idealdir.
  • UV modele düzgünce oturmalı, görünür bir yüzey katlanma izi olmamalı.
  • Model orijinde [0,0,0] noktasına yerleştirilmeli. (Model positioned at the origin [0,0,0])
  • Modelin dönüştürülmüş kısımlarını (hareket ettirme, döndürme, ölçeklendirme gibi değerlerini sıfırlayın. (Model’s transforms reset)
  • İzole edilmiş verteksler, üst üste binen verteks veya yüzeyler olmamalı.
  • 5’ten fazla kenara(edge) bağlanan nokta(pole) olmamalı.
  • Altbölümlenmeli modeller için (Subdivision), altbölünmeden sonra şekli korumaya yardımcı kenarlar (supporting edge) mevcut olmalı.
  • Modelinizin bir sahne mi ( iç veya dış mekan bir takım objelerin anlamlı bir şekilde yan yana gelmesiyle oluşan bir çevre), ya da bir set mi ( örneğin, masa ve sandalyelerinden oluşan öğeler) olduğundan emin olmalısınız. Yalnızca sahne ve setler onaylanabilir. Koleksiyon diye adlandırdığımız pek çok ilintili objenin türlerinden oluşan seri modeller onaylanmaz. (Sceneor set, but not a collection)
  • Rigli objeler için, rig kendini ifade eden bir şekilde adlandırılmalı ve ifade ettiği şekilde fonksiyon göstermeli.
  • Hareketli objeler için ise, animasyon akıcı hareket etmeli ve grafiklerde ani hızlanma ve yavaşlamalar olmamalı.

NOT: Modelleme yaparken ve 3D modelinizi yayımlamak için hazırlarken yardımcı olması için serbest denetleme araçlarından oluşan bir set hazırladık. Böylece, modelinizdeki problemli kısımları kolayca kendiniz tespit edebilirsiniz ve onaya yollamadan önce düzeltebilirsiniz. Bu yardımcı araçlar 3D S MAX, Maya ve Cinema 4D’de mevcuttur. Bu araçlar sayesinde çalışmanızdaki çok sayıda hatayı kontrol edebilirsiniz. Buradan indirebilirsiniz.

 

Şimdi, diyelim ki harika bir model oluşturdunuz. Satışa çıkarmak için yayımlamadan önce, ilk olarak modeli tamamen uygun hale getirmeniz gerekmektedir. Genel anlamda, modeliniz çalışılması kolay olmalıdır. Buradaki kılavuzu takip ederek, müşterinin modelinizi satın aldığında nasıl çalışacağına kafa yormaksızın kolayca kendi işine entegre edebileceği hale getirebilirsiniz.

 

3D Model Hazırlama Gereklilikleri

Modelin Temiz/Düzenlenmiş Olması

  • Modeliniz grup halinde veya hiyerarşik olarak düzenli olmalıdır. Öyle ki, bir objeyi yada yardımcıyı (helper) seçtiğinizde öğeler bütün olarak hareket edebilmeli.
  • Modelinizi, ürünle aynı ismi taşıyan bir katman içine yerleştirdiğinize emin olun.(a layer with same name as product name)
  • Modeldeki tüm objeler mantıklı bir şekilde, içeriğe uygun, düzgünce isimlendirilmiş olmalı. (Default olarak programın verdiği isimler olmamalı.)
  • Modelin dışında kalan tüm spline’lar, yardımcılar (helper), gizli objler vs. sahneden silinmeli.
  • Işıklar ve kameralar kolayca çalışılabilmesi için kendi ayrı katmanlarında(layer) olmalı.
  • Materyaller ve dokular (texture) uygun olarak isimlendirilmeli ve dokuların yerleştirildiği kısımlar (path) boş olmalıdır.

 

Gerekli Render Görselleri

Bunlar, render alacağınız, ürünün ne olduğunu ve nasıl kendine özgü güzelliği olduğunu sergilemek için sunuma koyduğunuz görsellerdir. Tüm gerekli görsel listesi aşağıda belirtilmiştir ve hiçbir şekilde logo veya filigran görsellere iliştirilemez.

ÖNEMLİ: Model  ve render açıldığı zaman, ürünü temsil eden görsel (Signature Image) ile tutarlı olması gerekmektedir. (Hem texture ve ışıklandırma olarak, hem de kompozisyon ve bağlamsal  temsil görselinin (Context Signature Image) çerçevelenmesi açısından da model ile temsiller özdeş olmalıdır.)

 

  • Temsil Görseli (Signature Image)– Model beyaz bir arkaplanda olmalı. (RGB: 247,247,247) Model, arama sayfalarında kullanılmak üzere çerçeveye tam oturmalıdır.  (Minimum çözünürlük ve en-boy oranı 1480×800 piksel olmalı ve kare ise 1200×1200 piksel olmalıdır.)
  • Bağlamsal Temsil Görseli (Context Signature Image– Temsil görseli ile aynı pozda ve çözünürlükte, modeli iyi bir şekilde sunmanızı sağlayacak herhangi bir arkaplanda olabilir.  (Minimum çözünürlük 1480×800 pikseldir.)
  • Ürün Fotoğrafları (Product Shots)– Çeşitli açılardan en az 5 ürün görseli olmalı ve ürünün önemli detaylarını gösteriyor olmalıdır. (Minimum çözünürlük 1480×800 pikseldir.)
  • Ürünün kendi etrafında 360 derece dönen sekans versiyonu (Turntable– Modelinizin saat yönünün tersi yönünde, 18 kareden fazla olacak şekilde, ön görünüşten başlayarak herhangi bir yavaşlama hızlanma hareketi olmaksızın kendi etrafında tur atıp başlangıç noktasına gelmesidir. (Minimum çözünürlük 1480×800 pikseldir.)
  • Telkafes Görseller (Wireframe Images)– En az 2 adet tek kare görsel olmalıdır. Görsel modelin içini gösteren şekilde (see-through) olmamalı.  Arkaplan rengi render edilmiş önizleme amaçlı küçük resimlerden (thumbnail) farklı olmalıdır.  (Öneri: Açıklı koyulu telkafes çizgileriyle arkaplan orta veya koyu gri olabilir. Düz bir gölge tercih edilebilir.  – Minimum çözünürlük 1480×800 pikseldir).

Altbölünmeli yüzeyleri olan modeller için telkafes görselleri (Subdivision surface wireframes)–Eğer modeliniz altbölünmeliyse, telkafes görseller üzerine  altbölünmeli yüzey gereklilikleri için belirtilen tariflerin tamamını okumanız tavsiye edilir.

  • UV Görseli (UV Image–Eğer modelinizin UV açılımı varsa (Unwrapped UV), en az bir UV telkafes görselini modelin diffuse dokusu üzerine kaplayın. (Minimum çözünürlük 800×800 pikseldir.)
  • Alternatif Görseller(Optional Imagery):Herhangi ek olarak koyduğunuz render veya turntable’lardır. Hoşunuza giden kendine has görsel çözünürlüğünde ve oranda olabilir. Modelinizin daha iyi satılabilmesi için minimum gerekli sayıdan daha fazlasını yüklemenizi tavsiye ederiz. (Minimum çözünürlük 1480×800 pikseldir.)

3D Modelinizi  Onaya Sunmak için Gönderme Aşamasındaki Gereklilikler

Modelinizi derli toplu hale getirdiniz ve müşteriniz için özel görsellerle donattıktan sonra sıra ürününüze isim vermeye ve Turbosquid’in websitesine yüklemeye geldi. Bu noktada modelinize ne kadar fiyat istediğinize karar vereceksiniz. Modelinize özenli bir şekilde, tüm içeriği kapsayan tanıtıcı yazılar yazınız. Böylece, müşteri modelinizi satın alıp modeli kullanacağında beklenmedik sürprizlerle karşılaşmaz.

  • Ürün adı düzgün formatta ve İngilizce olmalı. Herhangi bir dosya uzantısı veya çeşitli versiyonlar olmamalı.
  • Ürün ücretlendirmesi Checkmate Fiyatlandırma Matrisi’ne (CheckMate pricing matrix ) uygun olmalıdır.
  • Modeli tanıtan yazılar (Description) aşağıdaki bilgileri içeriyor olmalıdır.
    • Herhangi özel bir renderer kullanılıp kullanılmadığı
    • Dokuların (texture) çözünürlükleri
    • Kullanılan birim ölçeği ve o ölçekte modelin ölçüleri
  • Altbölünme (subdivision) olmadığı haliyle model için verteks ve poligon sayıları belirtilmelidir.
  • Model & Dokular(texture) iki şekilde yüklenebilir:
    • Tüm bitmap dokularının tek bir Zip dosyasına yerleştirilmesi gerekmektedir. “Textures” diye adlandırılıp, yardımcı dosyalar ürünü olarak Turbosquid’in yayımcısına gönderilmelidir. Her bir farklı formatlı model ise kendi isminde ZIP dosyasında olmalı ve tek tek yüklenmelidir.
    • Model & bitmap dokuları tek bir ZIP dosyasına yerleştirilir. Her farklı formatta model için alt dosyaları olmayan tek bir dosya açılır. Böylece, tüm farklı formatlı model dosyaları tek bir ana ZIP dosyasının içinde olur.

Eğer yukarıdaki yönlendirici listeyi takip ederseniz, Checkmate’in koşullarını sağlayıp tek seferde onay almanız mümkündür. Tabi ki yanlışlar, eksikler olacaktır. O durumda kontrol eden çalışanlarımız size özel olarak ulaşıp eksik olan dosyaları düzeltmeniz için gerekli yönlendirmeleri yapacaklardır.

CheckMate Pro Şartnamesi

Bu makale, Checkmate Pro’nun şartnamesinin tam versiyonudur. Turbosquid’in 3D modeller için belirlediği en yüksek kalite standartlarını içerir. Checkmate Pro Şartnamesinin daha özet hali olan Checkmate Pro Kontrol Listesi’ne buradan ulaşabilirsiniz. V. 2.1
Ocak, 30, 2015

1.    CHECKMATE PRO onay platformundaki kısıtlamalar

1.1   Kalite – 3D modelinizin fonksiyonel özellikte olmasına özen gösterdiğiniz gibi, estetik açıdan da yüksek kalitede olmasına özen gösteriniz. Eğer dünya ölçeğinde bir obje modelliyorsanız, o modeliniz o objeyi en iyi şekilde yansıtmalıdır. Dörtgen ve üçgen poligonlar model üzerinde dağılmış şekilde olmalı ve model düzgün bir topolojiye sahip olmalıdır.

1.2   Fiyatlandırma

1.2.1   Ürünün ücretlendirmesi Checkmate Fiyatlandırma Matrisi’ne (CheckMate pricing matrix ) uygun olmalıdır.

1.2.2   Ürünün fiyatlandırması diğer modellerle karşılaştırıldığında uygun değerde olmalı. Turbosquid gerek görürse, ürünün fiyatında kendi değerlendirmesine göre değişiklik yapma hakkına sahiptir.

1.3   Dosya Formatları

1.3.1   Modelin üretildiği dosya (Native file format) modelin diğer formattaki hallerinden önce denetimden onaylanmalıdır.

1.3.2   Aşağıdaki dosya formatları, denetime gönderebileceğiniz şekilde uygundur:

  • 3ds Max (.max)
  • Maya (.ma / .mb)
  • CINEMA 4D (.c4d)
  • Lightwave (.lws)
  • Blender (.blend)

1.3.2.1   Checkmate onayından geçebilmesi için ürünün yukarıdaki saydığım programlardan en az birinde yapılmış olması gerekmektedir.

1.3.2.2  Bunların dışındaki formatlar incelemeye alınamaz.

1.3.3   Checkmate Pro onay platformu farklı formatlı dosyalar bazında ödül almıştır. Asıl modeli oluşturduğunuz dosyanın Pro rozetini alabilmek için Checkmate Pro’nun onayından geçmesi gerekir.  Modelin diğer format dosyalarında eksiklikler olsa bile ana dosya Checkmate Pro’dan onaylı olarak gözükecektir. Diğer formattaki dosyaların, en azından, gereklilikleri yerine getirebilmesi için Checkmate Lite incelemesinde, açılabilir ve hatasız render alınabilir olması gerekmektedir.

1.4   Sahneler, Setler & Koleksiyonlar

1.4.1   Sahneler ve setler onay platformundan geçer.

1.4.2   Koleksiyon sınıfına giren modeller yayımlanmak için uygun değildir.

1.5  Sadece Standart ya da Editoryal Lisans  – Bunların dışında özel lisanslara sahip modeller kabul edilemez.

1.6   Sadece Squidguild (Squid Camiası)– CheckMate Pro onay platformu sadece Squidguild üyeleri tarafından yayımlanan 3D modeller için mevcuttur.

1.7   Ödeme bilgisi – Checkmate sertifikalı bir 3D modele sahip olabilmek için, yayımlayan üyenin Turbusquid hesabı için doğru ve güncel ödeme bilgisi göndermesi gerekmektedir.

2.    3D MODEL incelemesi için gerekli standartlar

2.1  Geometri

2.1.1   İzole edilmiş verteksler olmamalı.

2.1.2   Üst üste binen verteksler olmamalı.

2.1.3   Üst üste binen ya da yanlış birleşmiş yüzeyler olmamalı.

2.1.4   Yüzey normalleri dışa bakmalı. – Dışa bakmaktan kasıt: Ters dönmüş yüzeyler olmaksızın, render’ın düzgün çıkabilmesi için yüzeylerin düzgün doğrultuda olması.

2.1.5   Boş obje olmasın. –Tüm objelerin geometri, spline ya da null/kontrol yardımcısı olmalı. İsmi olmayan objelere isim verilmeli.

2.1.6   Geometrinin açık kenarı (edge), birleşmeyen verteksleri model render edildiğinde modelin içini gösteren çatlaklar şeklinde kusurlu olarak yansır. Not: Sadece 15 haziran 2013’ten sonra incelenen modeller bu şartnamenin kapsamına girer.

2.2  Topoloji

2.2.1   Sadece üçgen ve dörtgen poligonlu modeller için geçerlidir.

2.2.2   Çokça dörtgen poligonlu – Model olabildiğince dörtgen poligonlardan oluşmalı. Çoğu modeller için, %5 ve %10 üçgen poligonlu modeller kabul edilebilirdir. Ancak, işlerinizde olabildiğince az kullanmaya özen göstermelisiniz. Modellerin üçgen poligon dengesi, özellikle manuel olarak denetleyen çalışanlar tarafından hassas bir şekilde kontrol edilmektedir.

Şunu unutmayın ki gerçek zamanlı (realtime) modeller mümkün olan minimum geometri ile objeyi şekillendirmek için daha yüksek yüzdeli üçgen poligon oranına sahip olur.

2.2.3 Temiz  kenar(edge) akışı – Model en uygun kenar (edge) akışına sahip olmalı. Yeterli geometriye sahip olmalı ve fazlalıkları olmamalıdır.  Not: Sadece 15 haziran 2013’ten sonraki modeller için geçerlidir.

2.2.3.1   Altbölünmeli Topoloji (Subdividable Topology) – Model, şeklini koruyabilmek ve detayları yansıtabilmek için temiz bir şekilde altbölümlenebilir olmalıdır.

2.2.3.2   Modelde 1 nokta 5’ten fazla edge ile birleşmemeli.

2.2.3.3   Altbölünmeden sonra kenarlar(edge) şeklin korunması için mevcut olarak korunmalı.

2.2.3.4   İstisnalar:

2.2.3.4.1  Sahnedeki düşük ve önemsiz objeler için istisnalardan bahsedebiliriz: Bu tarz objelerin yukarıdaki kriterlere uymaları gerekmez. Çivi, vida, perçin, kablo gibi modelde aşırı küçük yer tutan objelerin temiz kenar akışı kuralına uyması gerekmez.

2.2.3.4.2   Opaklık haritasına (opacity map) sahip tek kenarlı(one-sided) objeler istisna dahilindedir. Objenin şeklinin bir opacity map ile temsil edildiği, tek kenarlı olarak nitelendirilebilir ince bir objenin temiz kenar (edge) akışı kuralına uyması gerekmez.

Örneğin: Yapraklar, taç yapraklar, çıkartmalar, ince kağıt ve kumaşlar bu istisnaya girer. İstisna tamamen 3D şekilde tanımlanabilir ince kutu gibi objeler için geçerli değildir.

2.2.3.4.3   Gerçek zamanlı (Realtime) modeller için istisnalar- Oyun motorları, gerçek zamanlı gösterimler ya da arkaplan öğeleri için modelin şeklini koruyan en düşük poligon sayısında çalışma yapılmalıdır. Bu modeller için, yukarıda bahsedilen altbölünme (subdivision) hususuna uymak zorunda değilsiniz. Böyle modeller için yüksek yüzdeli üçgen poligonlara izin verilebilir. Bundaki amaç, modelin şeklini mümkün olan en düşük sayıda poligon ile korumaktır.

2.2.4   Kırışma değeri (Crease value) – “Crease” değeri veya açık altbölünme fonksiyonu(Open Subdiv), 3D uygulamanız bünyesindeki tüm kenarlar için 0 olmalıdır.

Not: Sadece 15 haziran 2013’ten sonra incelenen modeller için geçerlidir.

Bu gerekliliğin sebebi: Bir altbölünmeli modelin başka formatlara dönüştürüldüğünde, altbölünmeli şeklinin korunmasını sağlar. Eğer model realtime ise (yani altbölümlenebilir değilse) bu modelin “crease” değerinin 0’dan başka bir değer olmasının sebebi yoktur.

2.3  Dünya ölçeği (Real-World Scale)

2.3.1   Dünya ölçeği  – Model dünya ölçeğinde herhangi bir birimde olabilir. Eğer modelin dünya ölçeğinde herhangi net bir karşılığı yok ise (örneğin: Model bir insan karakteri, ya da markasız bir araba ise) diğer objeler ile karşılaştırılabilir bir ölçüde/ölçekte olmalıdır.

2.3.2   Fazlasıyla büyük ya da küçük olan modeller için istisna: Exception for exceedingly large/small models – Mikroskobik ya da astronomik ölçekteki modeller için geçerli değildir. Örneğin; Amipler ve güneş sistemleri, dünya ölçeğinde olma durumunun dışında tutulur.

2.4  Posizyon ve Yön

2.4.1   Modelin tabanı Orijin (0,0,0) noktasına denk gelmelidir.

2.4.2   Tüm modeller düzgünce yerleştirilmiş yer seviyesinin tam üzerine oturacak şekilde olmalıdır.

2.4.3  Modelin yukarı kısmı dünya ekseninde yukarıyı göstermelidir.– Modelin “yukarı” kısmı dünya ekseninde yukarı ile eşdeğer olmalıdır. Bir başka deyişle, model açıldığında yan yatmış, ters dönmüş olmamalıdır. Kalem, kağıt, vb. konumlandırmanın pek çok alternatifi olan objelerde, sanatçı istediği gibi konumlandırmakta serbesttir. Fakat bu sunum görselleinde yansıtılmalıdır. Böylece, müşterinin beklentisi ile elde ettiği model örtüşebilir.

2.4.4   Model Temsil Görseli (Signature Image) ve Bağlamsal Temsil Görseli (Context Signature Image) ile aynı pozda olmalıdır.

2.5   Modelin hareketinde, yönünde, ölçeğinde yapılan değişiklikler (Transforms)

2.5.1   Pozisyon ve yön değişiklikleri sıfırlanmış (frozen/reset) olmalıdır.

2.5.2   Tüm objeler 100% ölçekte, obje seviyesinde olmalı.

2.6   İsimlendirme ve Organizasyon

2.6.1   Tanımlayıcı ve özgün obje isimleri – Default olarak 3D uygulamanın verdiği isimler (örneğin: küp1)  kabul edilemez. Modeli tanımlayıcı ve müşteri tarafından kolayca anlaşılır olmalıdır

2.6.2   Model dosyaları sadece satışa sunulan ürünleri içermelidir. Dışarıda kalan yardımcılar, şekiller, spline’lar, ya da model için anlam ifade etmeyen öğeler bulunmamalı.

2.6.3   Model kullanıma en elverişli olacak şekilde gruplanmış, hiyerarşik olarak düzgünce kategorizelenmiş, bütün bir obje olarak hareket ettirmesi kolay olacak şekilde olmalıdır.

2.6.4   Tüm geometri ürünle aynı ismi taşıyan tek bir katman(layer) içinde olmalı.

Not: Sadece 15 Haziran 2013’ten sonra incelenen modeller için geçerlidir.

  • 3ds Max – Layers (Katmanlar)
  • Maya – Display Layers (Katmanları Göster)
  • CINEMA 4D – Layers (Katmanlar)
  • Lightwave – Model ile .LWS dahil olarak, bir null (boş) obje kullanıp organize ediniz.
  • Blender –Tüm öğeler tek bir katmanda bulunmalıdır.

2.7   Doku (Textures) ve Materyaller (Materials)

2.7.1   Her bir objenin yüzeylerini temsil etmek için en az bir materyal uygulanmalıdır. Alıcı ürünü satın aldığı zaman, render ettiğinde kaliteli bir şekilde temsil edilmiş yüzeylere sahip olmalıdır.

2.7.2   Dokular olması gerektiği yerlere özenle yerleştirilmelidir.

2.7.3   Materyaller ve Bitmap doku isimleri ifadeli bir şekilde isimlendirilmelidir. Bitmap dosya isimlerinin görsel( Image), rsm (Pic) or resim(Picture) şeklinde olması kabul edilemez. Yanı sıra, materyal isimleri 01-Default, Blinn01, Mat gibi isimler olamaz.

2.7.4   Hiçbir doku politikası model tarafından referanslı olmamalı.  Tüm doku patikaları(paths) modelden arınmış(stripped) olmalı.

2.8   UVs 

Haritaya sahip dokular için (mapped textures) şu tarz gereklilikler geçerlidir:

2.8.1   Model üzerinde esnemiş yüzeyler olmamalı.

2.8.2   UV dokuların katlanma yerleri (UV seams) model üzerinde görünmez olmalı. Doku modele ustaca uygulanmalıdır.

2.8.3   İnsan ve hayvan UV’leri açılmış yüzey dokularına(unwrapped UVs) sahip olmalıdır – Bu standart daha geniş sahnelerde, karakter veya hayvan odak noktasında değilse önemli değildir.

2.9   Rigleme

2.9.1   Model hareketli (animasyon) olmadığı sürece dönüşüm değerleri (transforms) sıfırlanmış (frozen/reset) olmalıdır.

2.9.2   Hiyerarşi objeleri özgün ve doğru adlandırılmış olmalı.

2.9.3   Rig beklenildiği şekilde doğru bir şekilde işliyor olmalı. – Rig basit deformasyonlar icra etmelidir.

2.9.4   Özel (Custom) rigler bir tarifleyici metin içermelidir.  – Bir Readme (Benioku), PDF dökümanı, ya da rig’in nasıl çalışacağını belirten herhangi bir dosya olmalıdır. Biped ya da CAT kullanan rigler için eğer özel kontrol durumları yoksa böyle açıklayıcı dökümanlar gerekli değildir.

2.10   Animasyon

2.10.1   Animasyon akıcı bir şekilde oynatılabilir olmalı. – Bariz glitch’ler (görüntüde bozukluklar) ve aksaklıklar olmamalı.

2.10.2  Döngü(Loop) halindeki animasyonların döngüleri akıcı bir şekilde bağlanmalıdır.

2.10.3   Animasyon grafiğinde ani veya doğal olmayan hareketler, rotasyonlar, ani çıkışlar olmamalı.

3.    Ürün sunumu için standartlar

3.1   Ürün Önizleme Görselleri

3.1.1   Temsil Görseli (Signature Image) Gereklilikleri: Bu, aratma (search) sonuçlarında gözüken başlıca görseldir. Şu şekilde iki boyutta olabilir:

3.1.1.1   1480 x 800 Sinema genişliğinde, (1’e 1.85) minimum piksel çözünürlüğünde olmalıdır.

3.1.1.2   1200 x 1200 Kare (1’e 1) minimum piksel çözünürlüğünde olmalıdır.

3.1.1.3   Temsil Görseli (Signature image)sadece modeli göstermeli. Ek öğeleri göstermemeli. Modelin arkasına veya altına gölge ekleyebilirsiniz. (Bu bir gereklilik değildir, tercih size kalmış.) Sadece aşağı veya görselin aşağı üçlük kısmına eklenmiş herhangi bir gölgeye izin verilmektedir.

3.1.1.4   Temsil Görseli( Signature image) görsel sınırları içinde tüm görseli kapsamalı. Karakterlerin yakım çekimleri veya başka dikeyliği ile ön plana çıkan modeller (Örneğin: Gökdelen, sokak ışıkları, vs…) bu duruma uymak zorunda değildir

3.1.1.5   Temsil Görseli (Signature Image) RGB (247,247,247) arkaplan ile render edilmeli ve PNG formatında olmalı. Modeli yollamadan önce final görseli mutlaka kontrol edin. Genellikle JPG sıkıştırmalarında RGB değeri 247’den başka şeye dönüştürebiliyor.

3.1.1.6   Temsil görseline hiçbir şekilde yazı, köşelendirme, imza ya da kenara köşesine başka görsel iliştirmeler yapılamaz.

3.1.1.7   İç ve dış mekan mimari sahne, zemin ve yakın çekimlerde istisnalar şu şekildedir:

3.1.1.7.1   Model görsele fit olmak zorunda değildir. Duruma göre kenarlardan taşma payı olabilir.

3.1.1.7.2   Arkaplan bir gökyüzü ya da daha basitçe uygun bir görsel olabilir.

3.1.1.7.3   Eğer temsil görselinde bulunan arkaplan gökyüzü öğeleri modele dahil değilse, tanıtıcı yazıda özel olarak belirtilmeli.

3.1.2   Bağlam Temsil Görsel (Context Signature Image) Gereklilikleri: Bu, ana ürün sayfasında görüntülenen ilk görseldir ve thumbnail(modelin önizleme şeklindeki küçük resim hali) olarak render edilirken gereklilikler şu şekildedir:

3.1.2.1   1480 x 800 Sinema genişliği (1’e 1.85) minimum piksel çözünürlüğünde olmalıdır.

3.1.2.2   Bu görsel temsil görseli ile tamamen aynı pozda ve kompozisyonda olmalıdır. Fakat ek olarak modeli en iyi şekilde gösteren bir arkaplan ya da çevreye sahip olmalıdır.

3.1.2.3   Temsil görseli için geçerli olan diğer gereklilikler ( yazı, logo, köşe, vs… olmaması) bu görsel için de geçerlidir. Filigran sadece belirtildiği gibi kullanılabilir ve uygunsa kontrolden geçebilir. Modeli kendi etrafında 360 derece gösteren Turntable’lar temsil görseli ya da bağlamsal temsil görseli olarak kullanılamaz.

3.1.3   Ürün Çekimi Görsel Gereklilikleri: Şu özellikleri gösteren minimum 5 adet render görseli olması yeterlidir:

3.1.3.1   1480 x 800 Sinema Genişliği (1’e 1.85) minimum en-boy oranı piksel çözünürlüğünde olmalıdır.

3.1.3.2   Bu render’lar modelin kalite, detay ve estetik açıdan dışavurumu olacağı için farklı açılarda ve pozisyonlarda olmalı. Bu müşteriyi cezbedeceğiniz aşamadır. O yüzden buna dilediğinizce zaman harcayabilirsiniz.

3.1.4   Telkafes Görsel (Wireframe Image) Gereklilikleri: En az 2 adet telkafes görseli olmalı. Onlar da şu şekilde olmalı:

3.1.4.1    1480 x 800 Sinema genişliğinde (1’e 1.85) minimum en-boy piksel çözünürlüğünde olmalıdır.

3.1.4.2   Bu görseller modelin topolojisini yakın çekimlerle ve çeşitli açılardan açıkça göstermelidir.

Genellikle geometrinin çeşitli kısımlarını gösteren en az 3-4 tane yakın çekim kullanılır.  Karmaşık bir modelde, müşterinin ürünü alma kararını etkileyecek seviyede görsel bir bilgi sunduğu için daha fazla telkafes (wireframe) gerekmektedir.

 3.1.4.3   Sadece modelin görünür kısımlarından telkafes görsel yaratılmalıdır. Modelin içini görebildiğimiz (see-through) görselleri ile telkafes görseli kabul edilemez.

3.1.4.4   Telkafes çizgilerinin rengi siyah, beyaz veya gri olmalıdır.

3.1.4.5   Arkaplan nötral tonlarda olmalıdır ki böylece modeldeki telkafes çizgileri ile kontrast oluşturabilir ve modeli ön plana çıkarabilir.

3.1.4.6   Altbölünmeli model telkafes gereklilikleri: Şu özellikleri gösteren en az 2 adet ek görsel olmalıdır:

Not: Sadece 15 Haziran 2013’ten sonra incelenen modeller için geçerlidir.

3.1.4.6.1   Telkafes tüm modelin ana geometrisini (altbölünme olmaksızın) bir adet yazı etiketi ile göstermelidir. Yazı etiketi görselin arkaplan rengi ile kontrast içinde olmalıdır. Yazı kaçınılmaz olduğu durumlar olmadıkça model ile çakışmamalıdır. Yazı etiketinin noktalaması, imlası, büyük-küçük harflere duyarlılığı şu şekilde olmalıdır:

  • Subdivision Level 0
  • Subdivision Level: 0
  • Subdivision: None
  • No Subdivision

 

Etiket yazınızda kendi çalıştığınız programa özgü araçların, değiştiricilerin (modifier) adını kullanmayınız. Her müşterinin anlayacağı ve kolayca çalışabileceği şekilde olmalıdır.

3.1.4.6.2   Altbölünme seviyesini gösteren bir yazıyla beraber tüm modelin altbölünmesini gösteren tek bir telkafes görseli yeterlidir. Modelin pozu altbölünmesiz hali ile aynı olmalıdır. Kabul edilebilir olan yazı etiketleri şu şekildedir:

  • Subdivision Level [numara]
  • Subdivision Level: [numara]
  • Subdivision: [numara]

3.1.4.6.3  Altbölünme seviyesini gösteren yazı sol üstte, sol altta ya da görselin sağ aşağısında olmalıdır. Her bir telkafes görseli için aynı pozisyonda olmalıdır.

 3.1.4.6.4   Alternatif: Farklı altbölünme değerlerini gösteren telkafes görseller ek olarak sunulabilir. Aynı kurallar geçerlidir.

Uygun altbölünme seviyesini gösteren yazı örneği CheckMate Tools(araçlar) sayfasında bir PSD dosyası olarak indirilebilir şekilde mevcuttur. Bu PSD dosyasını telkafes görselinizde kullanabilirsiniz. Kullanmanız tavsiye edilmektedir ancak bir gereklilik değildir.

3.1.4.7  Tüm telkafes görseller modelin geometrisini sağlam ve doğru şekilde gösterir olmalıdır. Nötral renklerde, telkafes çizgilerini ön plana çıkaracak şekilde kontrast içinde olmalı. Ekran görüntüsü ya da modelin içini gösteren (see-through) şekilde olmamalı. Telkafes (wireframe) görseli modelin yapısal iskeletini göstermek içindir.

3.1.4.8   Altbölünmeli telkafes görseller Isoline Display (Daha az kenar (edge) kullanarak görsel olarak daha iyi bir altbölünme sunan turbosmooth seçeneğinden bahsedilmektedir.) kullanmadan modelin gerçek yapısal tekrarlarını(iteration) göstermelidir.

3.1.5   Turntable Gereklilikleri: Ürün önizlemeniz aşağıdaki özellikleri gösterecek şekilde en az 1 adet olmalıdır:

3.1.5.1   1480 x 800 Sinema genişliğinde (1’e 1.85) minimum en-boy piksel çözünürlüğünde olmalıdır

3.1.5.2 Tüm modeli statik bir pozda gösteren(animasyonsuz) bir render olmalı. Telkafes (Wireframe) ve gölgelendirme olmamalıdır.

 3.1.5.3   Turntable minimum 18 kare uzunluğunda olmalıdır. Modelin ön kısmından başlayıp, saat yönünün tersi doğrultusunda olmalıdır. Kamera animasyonu kareler arasında eşit bir şekilde dağılmalı. Döngüsü (loop) hızlanıp yavaşlamamalı.

3.1.5.4   Turntable model hakkında bilgi verir şekilde olmalıdır ve modelin kalitesini göstermelidir.  – İyi ışıklandırılmış ve gerçekten sadece modele odaklanmış şekilde olmalıdır.

3.1.5.5   Mimari sahneler için istisna – İç mekanlar merkezi bir şekilde yerleştirilmiş dışa doğru bakan kameralara sahip olabilir. Dış mekanlar için uygun olan yerlere döngüsel(looping) animasyonlardan faydalanabilirsiniz. Öyle durumlar için dış mekan sahne flyover(kameranın modelin üzerinden uçarak modele baktığı etki) ve flyby(kameranın modelin yanından birden uzaklaşarak, modeli uzaklaşarak gösterdiği etki) şekilde olabilir.

3.1.6   UV yüzey açma görseli (Unwrapped UV Image) gereklilikleri:  Modelin unwrapped UV’si için aşağıdaki seçenekler arayüzünüzde seçili ise, modelin en az 1 açılmış yüzey görseli olmalı.

  • Evet, üst üste biniyor. (Yes, overlapping)
  • Evet, üst üste binmiyor. (Yes, non-overlapping)
  • Karışık (Mixed)

3.1.6.1   800 x 800 Kare (1’e 1) en-boy oranlı piksel çözünürlüğünde olmalı minimum.

 3.1.6.2   Görsel, 0-1 UV ile kaplandığında tüm diffuse dokusunu gösterir olmalıdır.

Eğer objeye uygulanan doku(texture) yoksa, thumbnail’de arkaplan rengi, objeye uygulanan materyal rengiyle aynı olmalıdır. Görsel: Ana dokuyu (main texture), paterni, ya da obje üzerindeki rengi göstermelidir; bump ve specular maps gibi ikincil dokuları değil.

3.1.7   Alternatif Görseller: Yukarıda belirtilen gerekli görsellerin ötesinde(Signature, Context Signature, Product Shots, Wireframes, Unwrapped UVs, Turntables) yaratıcılığınızı ve yeteneğinizi gösteren artistik amaçlı ek ürün görselleri, turntable’lar ve fazlasını kullanabilirsiniz. Bu görseller, minimum istenilen görsel gereklilikleri standartlarına sadık olmalı; ancak sanatçının notlarını, logolarını ya da imzasını içermekte serbesttir.

3.2   Ana Ürün Dosyaları

3.2.1   En az bir onaylanabilir dosya formatında olmalıdır. ( bkz. 1.3 File Formats)

3.2.2   Ana dosya formatı model yayımlamak isteyen kişi tarafından belirtilmiş olmalıdır. Ana dosya: Modeli oluştururken orijinal olarak kullandığınız 3D uygulamayı temsil eder.

3.2.3   Tüm onaylanmasını istediğiniz dosyalar için program versiyonu ve renderer versiyonu belirtilmelidir.

3.2.4   Tüm gerekli dosyalar ürün dosyası ile birlikte, aşağıdaki iki yöntemden birini seçerek arşivlenmelidir:

  • Tüm bitmap dokular model ile birlikte tek bir dosya içinde arşivlenir.
  • Tüm bitmap dokularının tek bir ZIP dosyasına yerleştirilmesi gerekir ve “Textures” ismiyle yardımcı ürün olarak yüklenmesi gerekmektedir. Onaylanabilir formattaki modellerin her biri kendi ismiyle ZIP dosyasında ve tek tek yüklenir. (Bkz. Bitmap Texture Pathing)

3.2.5   Arşivler farklı renderer versiyonları ile alınmış, çoklu renderer versiyonlarına sahip görseller içermemelidir. Aynı programda hazırlanmış olsalar bile, farklı renderer’lar için ayrı indirme (download) arşivleri hazırlanmalıdır.

3.3   Ürün İsmi Gereklilikleri

3.3.1   Ürün adı İngilizce olmalıdır.

3.3.2   Ürün isimleri modeli tarifleyen sıfat ve isimlerin anlamlı bir şekilde yan yana gelmesiye oluşmalıdır. Boşluk ve alt çizgilerle kelimelerin ayrılmış olması gerekmektedir.

3.3.3   Ürün isimleri dosya uzantıları içermemelidir.

3.3.4   Ürün isminde geçen artikeller, bağlaçlar ve edatlar dışında tüm kelimeler büyük harfle başlamalıdır.  Kelimelerin baş harflerinden oluşan sözcükler yani akronimlerin hepsi büyük harf olabilir. Fakat ürünün ismi komple büyük harfle yazılmış olmamalı.

3.4   3D Model Şartnamesi

3.4    Poligon Sayısı: Poligon sayısı değeri ana dosya formatındaki poli sayısına eş değerdir. Eğer ana dosya formatına geri alınabilir şekilde altbölünme (subdivision) uygularsanız (3Ds Max’te TurboSmooth modifier ile, Maya’da editable history yani düzenlenebilir geçmiş ile) poligon sayısını altbölünmesiz haliyle girmelisiniz.

3.4.2   Verteks sayısı değeri altbölünme öncesi ana dosyanın verteks sayısıdır.

3.4.3   Geometri alanı (Geometry field) yazan yerde şu iki seçenekten biri seçili olmalıdır:

  • Poligonal Dörtgenler/Üçgenler (Polygonal Quads/Tris)
  • Sadece Poligonal Dörtgenler (Polygonal Quads only)

3.4.4   Tüm ürün şartname alanları model gönderilmeden önce doğru bir şekilde yerine getirilmiş olmalı

3.5   Ürün Tanıtım Gereklilikleri

3.5.1   Tüm bitmap doku çözünürlükleri belirtilmelidir.

3.5.2   Görsellerde kullanılan renderer belirtilmelidir. (Eğer ana 3d uygulamasında default renderer değilse)

3.5.3   Özel pluginler ya da renderer’lar kullanılır ya da referans alınırsa, modelin tanıtımında net bir şekilde belirtilmelidir. Eğer model dosyasında renderer “default olmayan bir renderer” olarak kuruluysa, ya da materyaller default olmayan bir renderer’a aitse bu durumu belirtmelisiniz.

3.5.4   Herhangi bir rig durumu varsa bu durum belirtilmelidir. Eğer model rigli ise, rig için hangi sistem kullanıldıysa (Biped, CAT, vs…) veya kullandığınız uygulamanın kemik ve bağlama araçları kullanılarak özel oluşturulduysa; bunlar belirtilmelidir.

3.5.5   Animasyon detayları belirtilmelidir – Kare uzunluğu, saniyede kullanılan kare (FPS) animasyonun içeriği, vb… öğeler düzgünce belirtilmelidir.

3.5.6   Tüm tanımlamalar doğru imla, heceleme, noktalama, büyük-küçük harf duyarlılığı ile belirtilmelidir. Ürün adları doğru yazılmalıdır.

3.5.7   Dünya ölçeğinde birimler belirtilmelidir. Bu: Modelin uzunluk, genişlik, derinlik gibi ölçüleri anlamına gelmez; sadece kullanılan ölçü birimini (metre, inç,vs…) belirtmek yeterlidir.

3.6   Kategori

3.6.1   Modeli yayımladığınız ürün ile en yakın ilişkili şekilde kategorize etmelisiniz.

3.6.2   Sadece tek bir kategori gerekmektedir.

3.6.3   Eğer iki kategori seçilecekse, ilk kategori ürünle en alakalı kategori olmalıdır.

3.7   Anahtar Kelimeler(Keywords)

3.7.1   Doğru bir şekilde yazılmalıdır.

3.7.2   Yayımlanan modele uygun seçilmelidir.

3.7.3   En az 5 adet özgün anahtar kelime olmalıdır.

3.8   Kişisel Kontak Bilgileri olmamalı: Bu TurboSquid’de yayımlanan tüm ürünler için geçerli bir gerekliliktir.

Derleyen : Fatih Ekşi

Çeviri : Hilal Ölmezses

Truva Design Tarafından Türkçeye çevrilmiştir.  Truva Design  dışında herhangi bir sitede veya dergide veya başka bir online/yazılı platformda  yayınlanamaz.

Yorumlar